søndag 6. juli 2008

Blomster

De to øverste blå blomstene her er de enkleste å strikke. Oppskrift nr. 1 står litt lenger ned.

Den grønne og de to røde blomstene har jeg strikket mange av, men jeg HUSKER IKKE hvordan jeg laget dem. Kan noen hjelpe? Klikk på bildet, så ser du bedre detaljene. Nå har det gått to dager, og det kan hende oppskriften finnes her: www.lionbrand.com/patterns/kms-littlePurse.html

Den neste gule med grønn kant er mer komplisert, men den oppskriften skal jeg skrive inn her i morgen. Den fant jeg på et ark, men jeg har en mistanke om at den er fra denne boka:
Nicky Epstein's Knitted Flowers
Nicky Epstein's Knitted Flowers




































1.Oppskrift på de enkleste blomstene:
Legg opp 20 m. Strikk 2 p rillestrikk.
På neste p skal du øke i alle m ved å strikke både foran og bak i m. Da får du 39 el. 40 m.
Strikk1-2 p rillestrikk. Hvis du vil ha en annen farge rundt kanten, feller du med en annen farge eller garntype. Uansett skal du felle nå. For å få en blomst som løfter seg litt, tar du den ene enden og legger inn mot midten og kveiler resten bak i en spiral. Fest trådene og sy gjerne en perle eller en knapp i midten.



Det andre bildet viser at det er sydd på hårstrikker på baksida. Fargene står ikke akkurat i stil, men når det er 2 mil til butikken, må man tage det man haver ...
Bruk en sikkerhetsnål eller brosjenål hvis du vil dekorere et plagg, eller lag flere blomster og sy på et skjerf eller noe som du vil friske opp litt.















I dag har jeg laget hårpynt. Som regel strikker jeg noen blomster når jeg har litt restegarn. I går hadde Emily fødselsdag. Hun fikk ny kjole og hadde den rosa blomsten med de to rosa perlene i håret.
Jenny hadde den røde med blått hjerte i.

Ingen kommentarer: