søndag 1. november 2009

Cauchy snart ferdig


Disse sokkene skulle etter planen ha vært oktobersokker i Ravelrys strikkalong. Oppgaven var å strikke herresokker.

Før vi startet spurte jeg hva herresokker var, for i Norge bruker vi stort sett like sokker. I hvertfall dem vi strikker selv.

Disse sokkene står i CookieA. og heter Cauchy. De er oppkalt etter en mann. Men dessverre, de ble ikke godkjent, for damer kan også bruke dem! Derfor ble forrige måneds sokker, Eunice, de siste jeg strikket for den gruppa.

Vi hadde en liten diskusjon på strikkekurset om hva herresokker er. Konklusjonen ble at vi ikke visste det, for vi vet ikke om noen sokker som damer ikke kan bruke.

Heldigvis fikk jeg støtteerklæringer fra flere Ravellers som er oppgitt over de strenge SKA-reglene. De inviterte meg til en annen gruppe som heter Knitting Godesses. Min umiddelbare reaksjon var, hjelp, hva er dette! En sekt? Men det er et garn som heter det, så nå er jeg med der istedet.

These socks were meant as a man's socks for skanov09 in Ravelry's group SKA. But they were rejected, because women can use them too! So I quitted SKA and joined another group. It is not easy to be a Norwegian in this case. We use the same socks, it is very difficult to find a pair of hand knitted socks that cannot be used by men or women alike.
I am lucky to have friends in Ravelry who invited me to another group, so I am still knitting socks.
You will find the socks in CookieA's new book Sock Innovation. They are named Cauchy after a man.

3 kommentarer:

sipusa sa...

ja, det var voldsomt strenge regler.
Bra du fant ut av det, kan ikke komme på noen som helst sokker bare menn kan bruke jeg, må evt være sokker i str 48, for det er ikke så mange damer som har så store bein, men det er jo ikke så mange menn som har så store bein heller;-)

Håper du trives blant de strikkende gudinner;-D

Greta sa...

Ser ut som dere har det veldig kejkt på strikkekurset og at det er amnge som ahr lært mye der. Sikkert topp å komme sammen bare for å strikke også. Strikk åleine eg, men greier det og:=)
Herresokker er bare større sokker enn det ein har til damer. Ellers er vel det meste lov til begge kjønn skulle en tro.
Ha ei super uke videre i indre sogn

gletting sa...

Takk til dere begge to. Det er helt ok i den andre gruppa, men jeg satser også mer på Norway Knitters and Norway Sock Knitters enn før.
Strikkekurset er veldig morsomt, alle har strikka minst en hælr og lest engelske oppskrifter.
Ha det bra dere også!