torsdag 20. januar 2011

En mus i vårt hus og andre småhistorier


February Lady without sleeves

At last my February Lady is finished. Without sleeves. The yarn is Merino from Drops, which I did not like. It was too thick for this pattern, in my head the project should be different. I put it away.

Endelig er min Februardame ferdig. Jeg syntes at garnet er for tykt for denne modellen. I mitt hodet skulle den ha sett annerledes ut. Jeg putta den vekk -- lenge!


But things have to be done. I finished it and started looking for buttons. Two times I brought the lady with me to Oslo, but I did not find any buttons. At last I found the wooden buttons in our LYS!

Men ting må gjøres. Jeg gjorde den ferdig og startet på jakten etter knapper. To ganger tok jeg vesten med til Oslo uten at jeg fikk tak i knapper. Til slutt fikk jeg disse fine treknappene i garnbutikken i Sogndal. Å, det er en så kjempefin garnbutikk der!



Julegave: Nytt garn fra sauene til naboene

Denne hjemmeavlete garnbunten er fra naboens sauer. Jeg har hatt bilde av dem på bloggen før. Naboen min har hatt spinnekurs for husflidslaget. Jeg var ikke med, men kursdeltakerne ble veldig tent på spinning.

Garnet har et lite innslag av svarte tråder. De kommer fra væren. Væren kom til Kroken seint på sommeren. Den hadde små runde horn og var veldig liten. Og så søt! Dessverre har jeg ikke bilde av den. Men kanskje jeg får et. Uten vær, ingen sauer.





A mouse in our house
Dette er vottene til Reidar. De er omtrent 10 år gamle. Oppskriften står i Varmekilder, men denne typen votter kan du finne oppskrift på veldig mange steder. Noen prøver å ta copyright på dem, men det er ikke noe å bry seg om. Slike votter, som har en vante inni votten og en vottetupp til å brette over, er gamle. Den tilhører kulturarven.

Ser du at den er fillete? Du tror kanskje at Reidar har slitt den ut? Jeg har stoppet et hull før, men plutselig var det mange. Og i løpet av noen dager ble votten stadig mer og mer fillete.
Vi forsto at vi ikke bodde alene i dette huset. Beviset fikk vi i kuldeperioden. Da så vi ei merkelig mus med veldig butt nese inni kjøkkenskapet. Jeg har aldri sett så stygg mus før. I Oslo er musene koselige og har litt pels. Denne så ut som en mini-elefant som hadde fått kuttet snabelen, og den hadde grå pau de peche-hud.
Jeg har begynt å reparere vottene, men det spørs om jeg ikke like godt kan strikke nye.




Here are Reidar's mittens. They are almost 10 years old. The pattern is in Varmekilder, but pattern for these mittens is not difficult to find on the net. Sometimes knitters say they have copyright. You must not believe it. Mittens like these are old and they belong to our common heritage.

Do you see the holes? Maybe the holes have come because of very intense use of the mittens? I have mended them once, but suddenly there were a lot of new holes. We understood that we did not live alone in this house.
In the coldest period, minus 18 degrees Celsius, we got the proof. A very strange looking mouse was in our kitchen. I have never seen an uglier mouse! It was looking like an minimalistic elephant with a cut off nose.

I have started to repair the mittens. But maybe it is better to knit a new pair!

6 kommentarer:

Greta sa...

For det første så har eg hatt planer om å oppsøke den garnbutikken i sogndal. kasnkje vi kan gjøre det i sommer sammen?

Bli kvitt musa og strikk nye votter, det er mitt råd.
den toppen din såg da lekker ut den. sikker på at du er lekker i den også. Ha ei fortreffelig helg

Linda sa...

Ja butikken i sogndal den er super. Der har me da mesta. Eg jobbar der litt når dei treng hjelp, ellers jobbar eg på gamleheimen. Skal ned der ei lita stund i morgon og så skal eg ha nattevaktshelg på gamleheimen. Dei vottane i innlegget ditt dei kjente eg att frå boka di. Fien dei e.

Grete sa...

Takk for koselige kommentarer. Mannen trenger votter, men jeg veit ikke om jeg gidder å strikke disse om igjen. Strikker et par mer vanlig, så får han evt klage!

wigdis sa...

Den musa hørtes ikke noe særlig koselig ut. Selv er jeg vant med at kattene kommer inn med mus, men det er som du sier, den vanlige søte sorten.
Takk for hyggelig hilsen. Jeg tror også jeg må abonnere på det bladet, syntes det var utrolig fint.
Så mange fine votter du lager. Virkelig artig å se.
Ha en fin helg.

Maret sa...

Ja, musa er finast i skogen, ikkje innomhus.. men ikkje alltid så greit dette, serlig ikkje på kalde vinterdager.. då kan sjølv ei lita mus fryse..

Fortsatt fin søndag..

Toppen var nydelig, eg er så glad i rødt..

Randi sa...

Lenge sidan eg har tatt meg ein runde i "blogglandia", så då er det så mykje kjekt å sjå når ein kikkar innom att :-) Eg har ei/fleire mus i leilegheita og, men dei held seg i veggane. Høyrer dei pip og kravlar rundt om kveldane... Greit så lenge dei held seg der!

Me får berre glede oss til våren og lyset kjem att, og musene flyttar tilbake i skogen :-)