søndag 21. juni 2009

ABC O Oslo





Oslo er min by. Der er jeg født, oppvokst, har gått på skole, vært barn og ungdom. Levd mitt voksne liv. Fått barn, barnebarn og hatt min arbeidsplass. Hele min familie og nesten alle mine venner bor i Oslo. Jeg tilhører 4. generasjon, jeg har aldri hatt besteforeldre på landet. Det har aldri vært i mine tanker at jeg skulle flytte fra byen.




Det er mange som mener at det ikke går an å bo i Oslo. I allfall ikke med barn. De vet ikke hva de snakker om, eller de snakker mot bedre vitende.


Oslo er en liten storby, men ganske stor i utstrekning. Mye større enn de fleste er klar over. Kommunens geografiske midtpunkt er Blankvannsbråten midt i Nordmarka. Det betyr at mange av Oslos innbyggere bor mer landlig enn mange av dem som bor i mindre byer eller tettsteder, som for eksempel Sogndal.
En stor by er egentlig mange små byer som ligger inntil hverandre. Du vet ganske fort hvor grensene til din lille by går. Og hvordan kan noen tro at fler enn 500 000 mennesker bor ufrivillig i Oslo hele sitt liv? Hvordan ville en fra Brandbu, Stjørdal eller Masi reagere hvis noen snakket om deres hjemsted på den måten?

Det er ikke alle store byer som har så mange grønne lunger i sentrum som Oslo. Det er nesten umulig å finne et sted hvor du ikke ser et tre eller fler. Byen har selvsagt vokst fra sentrum og utover. Det betyr at den blir mer og mer "landlig" jo lenger du kommer fra Karl Johan.

De som velger å bo i sentrum, bor der fordi de liker det. Fra et av de tettest befolkede områdene i sentrum, Grønland, kan du ta T-banen i 15 minutter hvis du vil gå tur i skogen eller gå på ski.


Du kan gå ned til kaia, som tar 15 minutter, og ta en båt til en av øyene. Det er lenge siden fjorden var så forurenset at ingen ville bade i den. Du får overgang på sporveisbilletten på fjordbåtene.
Du kan gå i 10 minutter hvis du vil i Operaen, den nye eller til den gamle, Folketeateret. Du kan gå i 10 minutter til Botanisk Hage. Du kan ta bussen i 15 minutter, så er du på Ekebergsletta som mange vet hvor er, fordi Norway Cup pleier å være der. Du kan gå i 15 minutter for å høre en jazzkonsert og gå innom en pub på veien hjem. Du blir ikke slått ned, og sommerkveldene er like varme og lyse som andre steder i Norge.

Hvis du velger å bo i utkanten av byen, for eksempel på Holmlia som veldig mange gjør, ca. 35 000, kan du ta bussen eller toget, og du er i sentrum etter 15 minutter.


Det tar omtrent 15 minutter å gå ned til Hvervenbukta hvor du kan bade.












Bydelen har et nett av turstier, sykkelveier og skiløyper som kanskje er det beste tilbudet i byen. Østmarka ligger en liten biltur unna, ca 15 minutter. Da kan du starte turen fra Sandbakken til Østmarkkapellet, hvis det er det du vil.


Hvis du vil holde deg hjemme, har de fleste en hageflekk eller en stor veranda. Veldig mange har utsikt utover Oslofjorden. De ser små og store skip seile inn og ut.
Ungene kan leke ute i bilfrie lekeområder fra de er ganske små. De har kort skolevei, kanskje trenger de ikke å krysse en eneste bilvei. De lærer å svømme i svømmehallen og låner bøker på biblioteket.

Selvsagt er det mye negativt i Oslo. Vis meg en kommune som det ikke er noe negativt i, før vi diskuterer det.

Nå bor jeg ved Lusterfjorden i Sogn og Fjordane fylke. Det er fordi mannen min og jeg fremdeles er nysgjerrig på tilværelsen at vi flyttet hit i fjor sommer. Han er herfra, og hvorfor skal ikke jeg også vite litt om hvordan det er å bo her? Vi bor i et hus som har vært feriehuset vårt i noen år. Det er fint. Så lenge vi er to. Når jeg blir ordentlig gammel, reiser jeg hjem igjen. Det gjør vi nok begge to. Det er ikke uten grunn at han har bodd 40 år i Oslo. Han bare likte seg der.

Du finner flere ABC-innlegg på Petunias blogg.
Gå inn her: http://www.petuniablogg.blogspot.com

4 kommentarer:

sipusa sa...

Hehe, ja, jeg har nå nettopp flyttet hir og jeg synes Oslo er en flott by jeg! Enda jeg bor ganske sentralt går det helt fint å ha katt fordi jeg bor i en gammel bygård med tilhørende grøntareale mellom bygningene, der Pus kan gå trygt! Og siden jeg bor i 5.etg får jeg masse fin mosjon med å gå opp og ned:-)

Oslo er helt fint sted å bo:-D

Anonym sa...

Till Oslo har jag bara åkt en gång och det var nästan en snabbis bara.

Nu bor och arbetar 2 av mina barn där
och dom trivs jättebra.
Båda jobbar på restaurangen Rust.
Den ligger ovanför slottsparken, tror jag *ler*.

Natthälsningar
strömma

gletting sa...

Takk skal dere ha!

Felisi sa...

Hurra for Oslo! Jeg flytter ikke noe annet sted :)