søndag 21. juni 2009

ABC N Nordiske vottemønster

De nordiske landa har en felles arv full av vottemønster. Dette vottemønsteret har Idena kalt votter fra Jukkasjærvi et sted og votter fra Finland et annet sted. Og det kan godt hende at det er vanlig å bruke dette mønsteret der.









Da jeg begynte å strikke sokker av vottemønstre for ca 15 år siden, fant jeg "norske" votter i Estland og Litauen, Finland og Sverige. På Færøyene og Island bruker de også disse mønstrene. Jeg tror at disse mønstrene har seilt mellom alle disse landa som er sjøfartsnasjoner.

Russersokkene heter også tyrkiske sokker, og det er mange eksempler på at de samme mønstrene presenterer seg fra andre land. I Norge har vi en tendens til at alle vottemønstre heter "Selbu", men det er ikke riktig.

Jeg synes det er morsomt å se at de samme mønstrene dukker opp i forskjellige land. Det gir oss en felles kulturhistorie.




Dette er finske sokker fra Jukkasjærvi.De er til Jenny. Hun bruker nr. 35 i sko nå, så det kan hende de ikke passer. Da blir de lillesøster sine.
Sokkene er strikket i Rauma Finull, rester i to lillafarger. Fargene på bildet er helt misvisende, men uansett hva jeg gjorde med fotoapparatet, så ble det sånn. Lette å strikke var de heller ikke. Mønsteret er ikke symmetrisk fordi midtmaska ikke er på midten. Det fører til at begynnelsen og slutten på hver pinne er forskjellige.

Du finner flere ABC-innlegg på Petunias blogg.
Gå inn her: http://www.petuniablogg.blogspot.com

4 kommentarer:

LivM sa...

Nydelige sokker igjen. Takk for hilsen i bloggen. Nei, jeg er ikke med på "strikk 52 par sokker" Jeg er med på å strikke de 15 parene med sokker som er i den nye boken til CookieA. 1 par pr mnd. Det får klare seg!

gletting sa...

Jeg har den boka også. Mye lekkert der. Men akkurat nå er jeg hekta på Nancy Bush! At det går an å bli hekta på de kjedelige sokkene i Knitting ON The Road, men jeg har lyst til å strikke ALLE sammen!
Jeg synes også at et par obligatoriske sokker i mnd er nok. Litt må overlates til fantasien.
Hilsen Grete

randi K design sa...

Hei igjen!
Går den ferja fra Solvorn (tror det er det det heter)? Vi vvar i tilfelle der i sommer, skjønnt sted!

Elins Strikkeri sa...

Så fine dei sokkane vart,og veldig kjekt å læra litt historie om diverse strikk!! Ha ein flott sommardag:)