torsdag 10. september 2009

September Girl



Inspirert av February Lady av Pamela Wynne,
www.flintknits.com (gratis oppskrift)

og etter å ha lagt vekk en halvferdig Tomten, bestemte jeg meg for å strikke denne i størrelse ca. 8 år. Jeg hadde ikke lyst til å ha det samme bærestykket, så jeg fant fram ei bok som heter Kids--a Knitter*s Dozen og fant målene på raglanfelling i riktig størrelse, målene på bolen, ermeåpningene og lengden.
Jeg bruker Louisa Harding's Kimono Angora. Garnet er lekkert, godt å strikke av, ikke alt for pusete og røyter stort sett ikke.
Strikkefastheten for meg er 24 m = 10 cm på pinne nr. 3,5. Det ble helt riktig å legge opp til den minste størrelsen på oppskriften til February Lady, dvs. 83 m. I steden for rillestrikk, strikket jeg glatt.
På en rundpinne strikket jeg halskanten det står i oppskriften.

Økningene er gjort med et kast på retten. Det glatte partiet er avbrutt av tre p rillestrikk med 5 hulls mellomrom. det 6. hullet er mellom to vrangpinner.

Da bærestykket var ca. 15 cm, satte jeg av maskene til ermeåpningen (dette skal være en vest, så det blir ingen ermer) og la ut noen få m slik at overgangen mellom forstykkene og ryggen ble grei.

Så startet jeg på det mønsteret som går over fire pinner og liksom skal være veldig lett. Lette mønstere er ALDRI lette. Jeg hadde strikket 15 cm da jeg oppdaget at jeg hadde felt bort et helt mønsterfelt i løpet av de 10 første pinnene. Helt inntil rillekanten. Så da var det bare å starte på nytt.





Dette bildet har helt feil farge, men viser mønsteret best.

Nå strikker jeg for harde livet, for mottakeren som er 6 år, skjønner ikke at det tar tid å strikke. Hun venter på levering.

Jeg håper hun blir fornøyd, og at faren ikke er allergisk mot angora!

7 kommentarer:

LivM sa...

Beundrer alle som lager eller forandrer på mønster selv. Jeg er slave av å måtte følge oppskriften. Denne blir flott, gleder meg til å se den ferdig. Fin lue og pulsvanter i forrige innlegg!

gletting sa...

Takk, Liv. Jeg tror også den blir fin. Lua og pilsvarmerne har så fine fletter, men de synes så dårlig på bildene. Naboen og jeg hadde det veldig moro, hvertfall!

sipusa sa...

ser veldig fin ut. Og garnet ser akkurat passe mykt og pusete ut:-)

ang markedet skal jeg prøve nå søndag men hvis jeg ikke får solgt noe da heller gir jeg opp.....så det er kanskje siste sjanse:-o

;-)skal holde øynene oppe for kvinne med hvit kaffekopp!

Ninne sa...

Det må være moro å strikke ovenfra og ned! Det har jeg også lyst til!
Ha en fin helg, Grete!

Greta sa...

Eg har aldri prøvd å strikke ovenfra og ned. Bør vel rpøve den ein gong også.
Skjønner godt at 6 åringen er utolmodig. ho venter jo på noe spennde å ha på seg. Tror eller ser at denne blir vakker.
du er flink

Muffin sa...

Den kommer til å bli kjempefin! Smart å strikke fra toppen, så får man bedre oversikt over størrelsen! Takk for hilsen i bloggen - og ja, jeg har allerde skrevet en bok, men det er mange år siden! Sliter med bok nr 2-syndromet.

Monai sa...

Flott jakke du strikker på.Den ser deilig og myk ut.