onsdag 7. januar 2009

Desembersokkene

De er ferdig for lenge siden, men jeg strever fremdeles litt med å finne fram til bildene på min nye PC. Nå fikk jeg det til, så gjelder det å huske hvordan jeg gjorde det til neste gang. Disse er strikket som en vanlig sokk, vrangborden er bare fem omganger. Hælen er strikket over halvparten av maskene og har det samme mønsteret som de fingerløse vottene jeg har strikket til Elisabeth og Cathrine. Men jeg strikka det feil! Vanligvis strikker jeg det med to rette og to vrange, og på hverannen p strikker jeg de rette m slik: m nr 2 først og m nr 1 etterpå. Da blir det en fletteeffekt. Men med bare 1 vrm, ble det ikke noe fint. Det var akkurat som om m strakk seg sidelengs og jeg kunne trekke den vrange stripa til hver side og det ble rett og slett en åpning langs vrm på alle p. Så husk det: 2 rette og minst to vrange! Garnet er restegarn av Silja, som jeg synes er et kjempeflott garn med mange lekre farger!

Almost socks for December

2 kommentarer:

Ninne sa...

Så herlige fargeglade sokker! Minner meg om brettet med primula i butikken til datteren min! Skikkelig vårlig og friskt!

Jeg klarte selvfølgelig å få med meg et lysegult eksemplar hjem til vinduskarmen ;)

Ha en fin kveld, Grete!!!
God klem!

gletting sa...

Kjære deg, du sitter her og kommenterer mens jeg legger inn. Takk for hyggelig respons. Vi skal snart reise til Madeira, men jeg så primulaene i blomsterbutikken i dag!