onsdag 7. januar 2009

Gamle sokker som trenger å bli reparert

Old socks to be mended

Her er fire sokkepar som ble strikka i den tida da jeg hadde dilla på å strikke sokker av vottemønster. Det var den dilla der som førte til at det ble strikkebok til slutt.
De to sokkeparene til venstre er helt utslitt i foten. Det er gjort forsøk på å stoppe eller strikke inn biter der det er hull, men det har ikke fungert. Eierne har levert dem tilbake i håp om en renessanse! På de to parene vil jeg bruke leggene og strikke nye sokker.

Selv om jeg kanskje ikke har riktige farger, kan jeg fortsette med det samme mønsteret. Par nr. 2 fra venstre heter Tormod i strikkeboka.

De to neste parene er mine, og de blå heter Sylvia i strikkeboka. De er vanlig slitt på hælene og kan stoppes. De røde og blå sokkene har "russerhæl", så dem er det mulig å strikke nye hæler på. De blå trenger bare litt stopping.

Alle sokkene er strikket i Silja eller Vestlandsgarn, så jeg kan garantere for at de garntypene egner seg til sokker. I gjenbrukets tjeneste har jeg tenkt å vise hvordan jeg gjør det. kanskje noen får ideer til å reparere sine sokker, eller de finner ut at jeg kunne ha gjort det på en mye enklere måte!

Ingen kommentarer: