fredag 10. april 2009

ABC Færøyene Førjar


Færøyene er et nordisk land. De første menneskene som kom dit, var antakelig irske munker som slo seg ned på 600-tallet. Vikingene kom på 800-tallet. Færøyene var senere en del av den dansk-norske unionen.

Færøyene består av 18 øyer, og 17 av dem er bebodd. Språket deres er spesielt interessant for oss. Fra vikingtida til ca 1400 var norsk og færøysk språk ganske likt. Færøysk har en uttale som gjør det vanskelig å forstå for oss nå, men det er ikke veldig vanskelig å lese.

Første gang jeg kom til Færøyene var i 1985. Datoen var 30. mars, og det blomstret krokus i massevis langs veggene i Torshavn. Jeg var det for å holde kurs for lærere, og ble kjent med mange hyggelige færinger i løpet av noen dager.

Jeg måtte være med på den færøyske rekkedansen. Da danser man arm i arm og danner en kjede. På et sted i salen står det en skjenker. Han har ei brennevinsflaske og et lite drikkebeger. Alle får en liten snaps når de kommer forbi. Vi ble fortalt at det egentlig bare skulle være en snaps på hver, men min erfaring sier at det bare var i teorien.

Hvis du synes det blir varmt i lokalet, er det ingen som hører at du klager. Det skal være varmt.

Jeg liker Færøyene og menneskene som bor der. De er sterke og må fremdeles stå imot Danmark på mange områder. De har sitt eget språk, sine egne lover og sitt eget flagg. Da Danmark gikk inn i EU, ble de stående utenfor.

Har du lyst til å dra dit? Første gangen jeg så øyene gjennom tåkedisen over havet fra et fly, fikk jeg et sagasus i magen. Du opplever fort at vi har en felles historie og kultur med landet du kommer til. Øyene er vakre, veldig grønne, og det er omtrent like mange sauer som mennesker. Selvsagt betyr Færøyene fåreøyene (saueøyene).

Du finner flere ABC-innlegg på Petunias blogg.
Gå inn her: http://petuniablogg.blogspot.com

10 kommentarer:

Petunia sa...

jeg har kjent til Færøyene siden midt på barneskolen. Ikke fordi jeg har vært der, men fordi vi fikk en jente fra Færøyene i klassen. Det var litt eksotisk på en liten skole som jeg gikk på. Faren, tror jeg, fikk jobb i Bergen (Forskning?) og hele familien bodde her noen år.
Derfor har jeg alltid fulgt med når det har vært noe om disse øyene.
Det artige er at jeg fant henne på FB etter alle disse årene.
Dette var interessant lesning og et flott valg for F:)

Anonym sa...

I mer enn 20 år har jeg hatt lyst til å reise til Færøyene, men aldri kommet så langt. Tidligere likte jeg ikke å reise alene, og ingen jeg kjente ville reise dit. Dermed ble turen satt på vent. Nå gjør det meg ingen ting å farte runt alene, så her har du virkelig fått fart i drømmen min igjen.
Og hvem vet, kanskje en av fotovennene mine også kunne tenke seg den turen. ;)

Ha en fortsatt finfin påske!

Unknown sa...

Eit kjempeflott og lærerikt Finnlegg:0)
He he, her passar det bra å skulle skrive inn betatt i ordrebekreftelsen;9)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Enda et fristende reisemål. Jeg som har lest tonnevis av gamle konge og vikingesagaer har ikke kommet meg verken til Færøyene eller Island. DEt er jo dumt.

FO - 2 sa...

En floff F. Og ja, jeg kunne veldig gjerne tenke meg å dra dit en tur, om jeg fikk anledning til deg. :)

Fortsatt god påske. :)

Olga T sa...

Jag skulle gärna vilja åka till Färöarna. Kul att du skrev om detta. Jag har i dagarna varit med sonen på konsert (i Köpenhamn) och lyssnat på ett färöiskt band som heter Tyr (metal). Jag har lyssnat på språket och ibland känns det igen ibland inte. Trevligt inlägg du hade och Färöarna står på min "reseönskelista"!

elle-melle sa...

Flott innlegg. Færøyene er blant de steder jeg veldig gjerne skulle ha vært.
Jeg ser av bloggen din at du liker å strikke - det har vi felles, jeg strikker også hver eneste dag.
Forsatt god påske!

TorAa sa...

Tusen takk for at du valgte noe så spennende som Færøyene og samtidig fortalte om ditt første møte med den lille, strevsomme befolkning der ute i havet.
Vi har venner som har vært der, og de ble helt fascinert.
Og jeg er selvfølgelig glad de har en hovedstad oppkalt etter meg;)))

Turid sa...

Virkelig intressant og lærerikt om Færøyene! Et flott F valg!

Ellers ser jeg mye fint håndarbeid på bloggen din også! Kommer nok tilbake og titter mer;)
Ha en fin uke;)

sipusa sa...

Færøyene er absolutt et sted jeg kunne tenke meg å reist til, og hvem vet? Når jeg har vært i Skotland i vår så blir jeg kanskje bitt av reisebasillen!?:-D