lørdag 11. april 2009

Ørevarmere av restegarn


Vi pleier å ha med gevinster til påskebasaren, og den enkleste utveien var å strikke disse ørevarmerne. De er brede, slik det er moderne nå. Alle er strikket av restegarn og med dobbelt garn.

Til pynt sydde jeg på knapper og perler. Bak sitter det en liten hånd med "HAND MADE" på. Men det er bare for moro skyld. Det er mange som synes de hendene er søte!










Jeg hadde noen smånøster i Kauni som jeg brukte til fanakofta mi. Jeg la opp 16 m og strikket ca 46 cm med dobbelt tråd. Da jeg strakk det ut rundt hodet, var det lett å kjenne om det var stort nok, eller om jeg måtte strikke et par pinner til.










Dette er Silja-rester, også dobbelt tråd. Her la jeg opp 16 m og strikket på samme måten.


Jeg plukket opp oppslagsmaskene og la de to pinnene mot hverandre og felte av ved å felle de to maskene samtidig.











Dette blå båndet er strikket i Trysil, og her brukte jeg bare en tråd. For å få samme bredden som de to andre, måtte jeg ha 20 m. Her strikket jeg slik:
1. rett
2. rett
3. vrang
4. Vrang.



Hvert bånd tok i underkant av en time å strikke.

7 kommentarer:

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Her var det mye god varme. De er kjekke disse små plaggene.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Her er jeg igjen. Jeg satt og leste litt mere på bloggen din. Strikkeblogger er så inspirerende. Jeg glemmer å blogge det jeg strikker jeg, kommer på det når jeg har gitt bort ting. Men i allefall så har jeg akkurat bestilt boka di: Varmekilder i Hobbyklubben. Gleder meg til den kommer.

gletting sa...

Takk, det høres fint ut. Jeg er veldig glad i den boka sjøl. Etterpå skal jeg kikke inn hos deg, men du må ta deg sammen, vet du. Det var manglende interesse for fotografering som hefta meg lenge. Men nå synes jeg det er moro, et tusler inn noen kommentarer nå og da. Fortsatt god påske. Vi snakkes!
Hilsen Grete

Mannemi sa...

Pannebånda var fine, ja, eg fekk sjå "kauni-båndet" på nært hald, for det fekk Heidi i gåve frå Ole Inge - som tykte synd på ho som ikkje hadde vunne noko... Veldig fint, og det har vore i bruk i heile dag!

Greta sa...

Desse var smarte og fine. Noen knapper til pynt gjør ofte underverker.
Kjekt at du skriv ned masketallet og lengda, så kan ein koppiere dei om ein har lyst. skal ha dei i bakhodet eg i alle fall.
Ha ei flott uke

Elins Strikkeri sa...

Det var fine gevinster til basaren må vere kjekt å vinne slikt:) Digger alle tips til å få brukt opp restegarn på!!Ha ein fortsatt fin dag.

turvid sa...

Fine pannebånd :)