fredag 11. desember 2009

Mamluke Socks


Jeg har hatt lyst til å strikke disse sokkene veldig lenge. De er fra Nancy Bush's bok Folk Socks.
Det tette mønsteret, oog ikke minst "borden" der det visstnok står "allah", gjør sokkene veldig spesielle. Jeg begynte å strikke dem på bussen fra Oslo til Sogndal og hadde strikket ned til den andre hvite streken før jeg oppdaget at jeg hadde byttet rekkefølgen på mønstrene! Den ene sokken er ferdig, den andre har fått legg.
Garnet er hvitt Senjagarn og lilla Østlandsgarn, i forvirring kjøpt på Nille. Det tok litt tid før jeg oppdaget at det ikke var samme kvalitet på de to fargene. Men de går fint sammen. Pinnene er strømpepinner, bambus, nr. 3.

These socks are from Nancy Bush's book Folk Socks. I think the pattern is intriguing, esp with the allah-"border". I have finished one sock and knitted the leg on the other. The colors are in two different qualities, but it does not matter. You can use any quality of superwash, 24 st = 10 cm. 5 dpns 3,0 mm to knit the socks in ladies size.

4 kommentarer:

Elins Strikkeri sa...

Så fine mameluke socksene vert, og så masse flott du har strikka sidan eg var her på besøk sist!! Ønsker deg ei fin førjulstid:))

Ninne sa...

Åh guri, de var lekre!!!
Ha en flott helg!!!
Her damper pinnekjøttet nam nam!

gletting sa...

Takk til begge to. Sokkene er lekre, heller ikke vanskelig å strikke. Hva ned en pinnekjøttmiddag med mye kålrabistappe og disse sokkene på beina. God jul til dere!

randi K design sa...

Så fine disse blir, Grete!
Så du tar bussen fra Oslo til Sogndal... Fungerer det bra? Vi har lurt på å gjøre det. Vanskelig å finne en god reiserute fra Houston til Sogndal synes vi. Ha en fin førjulstid!