torsdag 3. desember 2009

Multnomah



På tross av årets selvpålagte forbud, kjøpte jeg dette ullgarnet fra Estland i garnbutikken i Øvre Årdal. I butikken hang det flere sjal som var ferdig strikket, og jeg likte fargene på alle jeg så. Jeg begynte der nøstet startet. Sjalet strikkes fra nakken og ned, mens fargene endrer seg. Da jeg kom til skumbølgemønsteret, nøstet jeg meg fram til det mørkebrune og strikket stripene og hullene med hver sin tråd.





I bought this yarn from Estland, the shop had an exhibition of shawls knitted in different colors. This shawl is called Multnomah, and is knitted from the neck.


Etter en stund var det blå slutt, derfor fant jeg fram til mer blått for å få avslutningen slik.
Garnet var fullt av lanolin og litt fettete og strikke med. Derfor tovet jeg det på finvask og 30 grader. Det ble faktisk akkurat slik jeg ville det skulle bli.

I felted it in the washing machine at 30 degress and blocked it afterwards. I am very satisfied with the result.






Det er blitt et langt, smal sjal som kan passe til veldig mye. Det er ikke alle som liker å ha spissen hengende ned på ryggen, slik jeg gjør. Men Multnomah kan brettes slik at det blir et flott skjerf.
Jeg er veldig fornøyd med det, og jeg tror faktisk det er nok til et til av det samme nøstet.








Designeren heter Kate Flagg, og hun er raus og gir oppskriften gratis fra sin blog. Hvis du vil ha den, kan du gå inn på http://helloknitty.net/ eller du finner henne på Ravelry som hello-knitty.

You can find the pattern designer and the free pattern here http://helloknitty.net/










På disse bildene ligger sjalet til blokking på kjøkkenet hos oss, snart ferdig til å tas opp og pakkes inn til jul!

These pictures are from my kitchen where the shawl was blocked. Now it is finished, and I have to wrap it in gift paper for Christmas!

7 kommentarer:

Ninne sa...

Åååh, det var virkelig lekkert, Grete! Nydelige farger, og stort og godt å tulle seg inn i kalde vinterkvelder!

Så fint det ble med den lille ekstra stripe-bølge-effekten!!!
Skulle nesten tro du hadde blitt inspirert av Sognefjorden!

Ha en fin kveld og førjulstid, Grete!

Randi sa...

Skjønnar godt du falt for fargane, Grete, dei er heilt nydelege! Det vert ein garantert glad mottakar som får den pakken :-)

sipusa sa...

Flott sjal! Likte særlig den ideen med å strikke striper i bruntoner og blått som du skrev om på slutten av sjalet; veldig flott effekt! *inspirert*

gletting sa...

Takk dere tre, jeg er helt enig om jeg tør å si det selv! Sjalet ble så deilig å ta på og så pent å se på etter tovingen. Uten markeringen på stripene kunne det ha blitt litt kjedelig. Det er jo ikke noe problem å flytte litt på fargene i et nøste. Dette garnet har jeg lyst på mer av!

LivM sa...

Nydelig sjal du har strikket i herlige farger. Jeg bruker mer og mer sjal etter hvert, og liker å ha de minste med spissen frem. Da gjerne under en kåpe/jakke!

Greta sa...

Hei. Prøver igjen eg. Eg skrev ein kommentar til deg på søndag, men den har visst ikkje kome frem.
Nydelig sjal i nydelige farger. Kossen feller du når du får det så langt og smalt. Mine sjal blir så lett breie. Bruker ikkje oppskrift ada.
Ha ei super uke videre og kos deg masse i adventstida. klem

gletting sa...

Jeg bare tuller når jeg prøver å svare Greta. Og lyver når jeg sier at jeg har betalt for oppskriften. Det er ikke det sjalet jeg betalte for. Multnomah er gratis, se mine kommentarer til det tredje bildet.