fredag 6. juni 2008

Oppskrifter

Rosa pulsvarmere med noen effektfulle tråder
Pulsvarmerne er strikket på en-to kvelder. Jeg brukte SilkeAlpakka fra Garnstudio, smårester av effektgarn og bånd som jeg tok ut av et Alp Premier nøste. 30 m på p 3,5 var ok for meg, str rillestrikk og la inn striper med effektgarn sammen med det rosa. Sydde sammen så pent jeg kunne, lot det være åpning til tommel. Se bildet.

Det enkleste sjalet
Dette sjalet kan strikkes
med alle typer garn, og det er ingen sjal som er så lett å strikke. Mitt sjal er strikket i matt båndgarn, frynsene er i blankt båndgarn. Det er rillestrikk hele veien, men du kan strikke det i glattstrikk eller med et mønster på. Start med å legge opp 5 masker. Sett en liten sikkerhetsnål i den midterste m, slik at du vet hvor retten er. Strikk 2 p rett. På neste p strikker du 1 r, øker m 1 m ved å plukke opp tråden mellom 1. og 2. m og strikke den rett fra vrangen. Strikk ut p. Alle de øvrige pinner er slik, strikk helt til sjalet er så stort som du vil ha det. Hvis du skal ha frynser, spiller det ingen rolle om du strikker alle kantm rett, eller tar dem r løs av, slik at du får en jevn kant.

Ingen kommentarer: