fredag 27. juni 2008

Reidars sett i "Varmekilder"

Dette settet står i strikkeboka Varmekilder. Det er de samme plaggene som er avbildet i boka. Grunnen til at de har holdt seg så godt, er at alt er strikket med flere tråder og skikkelig ullgarn, Superwash Sport fra Gjestal. Fargene er koksgrå, gul, rød, lysegrønn, mørkegrønn. Pinner: strømpepinner og rundpinner nr. 3,5 og 4.
Strikkefasthet: 24 m = 10 cm

Settet består av sokker, skilue og votter med fingrer.
Mønsteret er tradisjonelt, norsk vottemønster.








Bunnfargen er koksgrå. Både på sokkene og vottene har jeg byttet mønsterfargen slik at de ble mer fargerike og spennende.










Lua er i koksgrått og gult. Den har en lang vrangbord med åpning som i ei finlandshette. Når vrangborden er rullet opp, ser det ut som ei vanlig vinterlue.


Jeg angrer på at jeg ikke brukte hovedmønsteret på begge sider av lua. Det kan se litt merkelig ut at ei lue har "foran og bak" når den er rullet opp slik.








Her er finlandshetta.












Fingrene er røde, ellers er de andre fargene med.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så nydelig! Skikkelig smakfullt og flott sett med mannetilbahør! Herlig:-D

Anonym sa...

Så koselig å besøke bloggen din.Jeg har også boken varmekilder og det er en av mine favoritt bøker.Jeg tar ofte frem den boken og titter i den.Jeg håper du kommer med mere strikkebøker i fremtiden.Ønsker deg en rikitg god sommer!

Anonym sa...

Så koselig blogg du har. Varme Kilder finns i min bokhylle også, og det gjør det bare enda mere koselig å beøke bloggen din.
Ravelry er en flott plass, det kan vi være skjønt enig i.
Jeg likte veldig godt det gule settet til Emily, herlig farge.
Gleder meg til å følge bloggen din videre.

Anonym sa...

Dette var et storslagent sett, og nydelig fargebruk.

Anonym sa...

Hei. Så moro å besøke bloggen til damen bak Varmekilder. Heldigvis står den boken også i min hylle. Ønsker deg en fin dag.

Anonym sa...

Hei! Morsomt å "treffe" deg, er stadig på leting etter boken din. Du lager så mye fint. Klem fra Irene(sol)

randi K design sa...

Hei! Kjempemasse fint her på bloggen din!
Ha en fin sommer!

gletting sa...

Endelig løsna det! Takk alle sammen for de hyggelige kommentarene. Dessverre er Varmekilder utsolgt fra forlaget og kommer ikke igjen. Men jeg tror at jeg har rettighetene til oppskriftene og diagrammene, siden det er jeg som har laget dem, og da kan vi vel legge dem ut her? Skal finne ut det. Jeg er ikke designer, men når jeg får dilla, går jeg gjerne mine egne veier, og da kan det vanke noen ideer i ny og ne. Nå skal jeg kikke inn på bloggene deres, for jeg finner vel noe der også ...
Hilsen Grete

Anonym sa...

hehe, du har helt rett angående hemmelig uvenn! Det høres ut til å være midt i blinken for deg:-D

...bare husk at du vil få noen andres drittgarn til gjengjeld da...hvis du ikke er så heldig som jeg, for det var ei som ikke hadde fått sin u-venn-gave og da benyttet jeg meg av anledningen gitt;-)

hemmelig uvenn og masse annet flott finner du på http://forum.hobbyboden.com/ ;-)