onsdag 12. august 2009

Aktivitetsdag på Ornes


Hver sommer, tidlig i august, er det aktivitetsdag på Sørsida av Lusterfjorden. Klimaet her er er det beste for dyrking av frukt og bær. Aktivitetsdagen har et program med kultur- og friluftsaktiviteter. Munthehuset er åpent for middagsservering. Du kan ri på ponnier, gå på hjortesafari eller dra på seightseeing på fjorden med "Maria" .

Her er Kroken Frukt og Bær sitt blide ansikt. Hun har masse godt på bordet sitt. Jeg liker plommesafta best akkurat nå.






Markedet foregår på tunet til Urnes gard. Der vrimler alltid det av turister som skal på omvisning i Urnes stavkyrkje. Det var mange av dem denne dagen også.
På Ornes dyrkes, etter min smak, de beste bringebæra du kan få. På bildet er det friske bringebær og store kulturblåbær. Saft og honning kan du få. Hvis du er redd for å bli forkjøla, kan du kjøpe deg ei flaske med svart hyllebærsaft. Alt fra Urnes gard.
Anja og Grete passer butikken.









Her er det en som prøver å bli kvitt noe av alt det som etter hvert blir overflødig i et hjem, men som flott kan pynte opp hos andre!














Dette er mine salgsvarer! Jeg pakka restegarn i brødposer og satte latterlig lave priser på. Hver sommer selger kafeen det jeg har strikka i løpet av vinteren, men det er faktisk ikke noe igjen! Jeg oppdaget fort at det med garnsalg har to sider. De som strikker sier:
1. Og så dumt at eg ikkje tok med meg restegarn, eg og. Eg har altså SÅ mykje!
De mindre erfarne, men lystne, sier:
2. Trur du eg greier å strikke eit skjerf med holmønster av dette? Kan du hjelpe meg?

I min enfold hadde jeg trodd at strikkerne ville kaste seg over restgarnet, det har jeg lest om på andres blogger. Men sånn er det altså ikke her. Det positive var at jeg fikk rydda i garnet, og ble kvitt en del.
Og det var en hyggelig dag med skyfri himmel og deilig sommervarme.
Kafeen serverte rømmegrøt og spekemat med bringebærsaft til, det satte en liten spiss på det hele. Jeg elsker de dagene hvor vi slipper å lage middag!

2 kommentarer:

Mannemi sa...

VELDIG BRA OMTALE!!!! (Kan eg kopiera øitt til sorsida.no ;-) ?

randi K design sa...

Så koselig! Jeg kunne jo ha vært der, reiste ikke tilbake før den 15.
Ja vi hadde det veeeldig travelt, både før og etter besgivenheten. Så du det i avisen? Jeg kjøpte opp alle eksemplarene på bensinstasjonen..
Jeg tenkte flere ganger at jeg skulle ha prøvd å kontakte deg, men hadde ikke med computeren, og dessuten var jeg sjåfør for alle som ville ut på noe. Vi var en tur til Solvorn (bilder kommer i bloggen om ikke for lenge), og lurte på om du reiser over med den lille ferja for å komme til deg?
Ha en forsatt fin sommer! Flott at du kunne bruke t-skjorta til noe!